Program: |
Dzień 1: Podatek VAT zmiany od 2017 roku
1.Nowe zasady prowadzenia rejestrów sprzedaży i zakupów.
• Informacje, które musza zostać zawarte w rejestrach VAT po zmianie przepisów od 1 stycznia 2017 r.
2.Nowe usługi objęte odwrotnym obciążeniem
• katalog usług budowlanych zawartych w nowym załączniku nr 14 do ustawy o VAT objętych odwrotnym obciążeniem,
• przesłanki wystąpienia odwrotnego obciążenia dla usług budowlanych,
• wykonawca i poiwykonawca usług budowlanych – wpływ na wystąpienie odwrotnego obciążenia.
3.Nowe towary objęte odwrotnym obciążeniem
• zmiany w załączniku nr 11 zawierającym towary objęte odwrotnym obciążeniem.
4.Rozliczenie podatku naliczonego w przypadku nabyć objętych odwrotnym obciążeniem (WNT, towary z załącznika nr 11, import usług)
• moment wykazania podatku należnego z tytułu nabyć objętych odwrotnym obciążeniem, a prawo do odliczenia VAT,
• rozliczenie zakupów objętych odwrotnym obciążeniem w ramach korekty deklaracji, a moment odliczenia podatku naliczonego.
5.Nowe regulacje dotyczące zwrotu podatku VAT
• przedłużania terminu zwrotu podatku VAT w celu weryfikacji jego zasadności,
• możliwość skontrolowania kontrahenta podatnika, który wystąpił o zwrot podatku,
• zmiany w przesłankach umożliwiających przyśpieszony 25 dniowy termin zwrotu VAT.
6.Sytuacje, w których podatnik może zostać wyrejestrowany z rejestru VAT – zagrożenia dla nabywców towarów i usług.
7.Ograniczenie grona podatników mogących stosować kwartalne rozliczenie VAT
• zasady rozliczenia VAT dla rozpoczynających działalność jako podatnicy VAT czynni.
8.Usługi związane z nieruchomościami – nowe definicje zawarte w rozporządzeniu wykonawczym do dyrektywy 112.
9.Elektroniczne deklaracje podatkowe oraz informacje podsumowujące
• nowe terminy składania informacji podsumowujących VAT-UE
• sytuacje, w których w 2017 można składać deklaracje papierowe,
• odpowiedzialność za niezłożenie deklaracji w formie elektronicznej
10.Nowe przepisy o sankcjach podatkowych w VAT
• zaniżenie kwoty zobowiązania podatkowego – konsekwencje sankcyjne w nowych przepisach,
• zawyżenie kwoty podatku naliczonego do zwrotu lub przeniesienia na następny okres rozliczeniowy – konsekwencje sankcyjne w nowych przepisach,
• konsekwencje niezłożenia deklaracji podatkowej,
• sytuacje, w których nie stosuje się sankcji podatkowych,
• odliczenie podatku z faktury wystawionej przez podmiot nieistniejący, faktury nierzetelnej lub dokumentującej czynność nieważną z mocy prawa – konsekwencje po nowelizacji przepisów.
11.Pytania uczestników szkolenia.
Dzień 2: Zmiany w podatkach dochodowych, Ordynacji podatkowej i Cenach Transferowych na 2017 rok
- Zmiany od 2017 r.
- Rewolucyjne zmiany w zakresie cen transferowych;
- Jak bronić się w trakcie kontroli cen transferowych;
- Kogo będą dotykały zwłaszcza nowe przepisy w zakresie cen transferowych;
- Próby opodatkowania dywidend między podmiotami powiązanymi, jeżeli ich wypłata zostanie dokonana głównie z zamiarem osiągnięcia korzyści podatkowej;
- Nowe zasady rozliczania aportów od 2017 r.;
- Niższa stawka podatku CIT od 2017 r.;
- Limity w zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w przypadku rozliczeń gotówkowych;
- Zmiany w podatku PIT
- Przychody z działalności gospodarczej w rozliczeniu rocznym:
- Przychody z tytułu dostawy towarów oraz świadczenia usług na przełomie lat podatkowych 2016/2017 - przegląd orzecznictwa w zakresie momentu powstania przychodu podatkowego;
- Przychody z tytułu usług rozliczanych w okresach rozliczeniowych oraz z tytułu mediów, w tym problematyka refakturowania mediów na przełomie lat podatkowych 2016/2017 – porównanie momentów podatkowych na poziomie ustawy o CIT oraz VAT;
- Przychody rozpoznawane na zasadzie kasowej, np. ze zdarzeń innych niż świadczenie usług bądź dostawa towarów;
- Przychody z tytułu nieodpłatnych świadczeń, kiedy i na jakich zasadach organy podatkowe uznają świadczenia za nieodpłatne;
- Problematyka zorganizowanej części przedsiębiorstwa i przedsiębiorstwa:
- Definicja wynikająca z ustawy o CIT a definicja z kodeksu cywilnego;
- Czym jest wyodrębnienie finansowe, wyodrębnienie organizacyjne oraz wyodrębnienie funkcjonalne;
- W jaki sposób wydzielić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w spółce (kryteria finansowe, organizacyjne oraz funkcjonalne);
- Zorganizowana część przedsiębiorstwa a orzecznictwo sądów administracyjnych;
- Problematyka kosztów związanych z działalnością operacyjną a zamknięcie roku podatkowego:
- Jak wykazać związek poniesienia wydatku z działalnością gospodarczą w przypadku nietypowych zdarzeń gospodarczych,
- Profil prowadzonej działalności gospodarczej a możliwości zaliczenia w koszty podatkowe;
- Czy wszystkie bilansowe koszty bezpośrednie są ujmowane, jako koszty bezpośrednie podatkowo;
- Koszty dotyczące okresu dłuższego niż rok a zasady rozliczania wydatków do celów podatkowych;
- Polityka rachunkowości a moment zaliczenia w koszty uzyskania przychodów w oderwaniu od czasookresu (możliwość zaliczania kosztów rozliczanych w czasie jednorazowo i jednorazowych w czasie) – problematyka remontów w praktyka organów podatkowych a linia orzecznicza sądów administracyjnych.
- Koszty wsparcia sprzedaży, a reprezentacja i reklama nowe stanowiska sądów administracyjnych i organów podatkowych;
- Minimalizacja kosztów związanych z przychodem z tytułu nieodpłatnych świadczeń po stronie pracowników, zleceniobiorców bądź innych podmiotów,
- W jakim przypadku straty w środkach trwałych i obrotowych, będą stanowiły koszt uzyskania przychodów;
- Koszty świadczeń na rzecz pracowników w ramach rozliczenia rocznego:
- abonamenty medyczne; karnety na basen i do kina, samochody wykorzystywane do celów prywatnych;
- beneficjent świadczenia – pracownik, zleceniobiorca a członek rodziny
- ekwiwalenty i odszkodowania;
- świadczenia pieniężne i rzeczowe finansowane z funduszu świadczeń socjalnych;
- dopłaty do wypoczynku;
- szkolenia pracowników i współpracowników;
- imprezy integracyjne i jubileuszowe;
- zakwaterowanie;
- ubezpieczenie przez pracodawcę;
- dowóz pracownika do miejsca wykonywania pracy;
- świadczenia bhp;
- podróże służbowe w działalności przedsiębiorcy;
- Inwestycje oraz ich finansowanie w ramach działalności przedsiębiorstwa:
- finansowanie działalności długiem i jego konsekwencje podatkowe (odsetki, PCC od pożyczek, prowizje bankowe, usługi doradcze i pośrednictwa w pozyskaniu finansowania, koszty wycen rzeczoznawców na życzenie banku, różnice kursowe, pożyczki waloryzowane kursem waluty obcej, umorzenie odsetek, doliczenie odsetek do kwoty głównej);
- wewnętrzne finansowanie działalności i jego konsekwencje podatkowe (podwyższenie kapitału, dopłaty, cash-pool, leasing zwrotny, konwersja wierzytelności na udziały/akcje);
- inwestycje w obcym środku trwałym, problematyka niezamortyzowanej części;
- pokrycie wydatków za kontrahenta bądź użyczenie;
- zaniechane inwestycje, zaniechanie budowy wartości niematerialnej i prawnej a zaniechanie produkcji w toku, czym jest likwidacja zaniechanej inwestycji.
- Podatek u źródła.
- należności licencyjne oraz odsetki, zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych w przypadku należności licencyjnych, odsetek oraz innych;
- zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych w przypadku przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych tj. np. dywidendy, umorzenie udziałów akcji, likwidacja osoby prawnej, wewnętrzne podwyższenie kapitału zakładowego, łączenie oraz podział jednostek gospodarczych;
- zakres redukcji stawek i/lub zwolnienia ze zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych wynikający z polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
- certyfikat rezydencji jako dokument uprawniający do skorzystania z redukcji stawek i/lub zwolnienia ze zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych wynikającego z polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
- Zmiany w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych
- Objęcie opodatkowaniem odpłatnego częściowego zniesienia współwłasności
- Rozszerzenie zakresu opodatkowania umów zamiany
- Likwidacja wyłączenia opodatkowania umów sprzedaży rzeczy w postępowaniu egzekucyjnym lub upadłościowym
- Doprecyzowanie zakresu wyłączenia opodatkowania PCC ze względu na opodatkowanie VAT
- Określenie zasad opodatkowania umów pożyczek odnawialnych (rewolwingowych)
- Ograniczenie zakresu zwolnienia od podatku obejmującego przeniesienie własności nieruchomości stanowiących gospodarstwo rolne lub jego część
- Korzystne zmiany w przepisach określających warunki zwolnienia od podatku obejmującego umowy pożyczki udzielane między osobami z tzw. grupy „0"
- Zmiany w przepisach dotyczących notariuszy jako płatników podatku od czynności cywilnoprawnych
- Unormowanie zwrotu podatku od umowy spółki, w przypadku gdy spółka nie została zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców lub gdy wysokość kapitału zakładowego spółki kapitałowej została zarejestrowana w wysokości niższej niż przewidywała umowa
- Zmiany w przepisach o właściwości miejscowej organów podatkowych w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych
- Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania:
- istota klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania;
- ograniczenia w zakresie uzyskaniu interpretacji indywidualnej w sytuacji uzasadnionego przypuszczenia, że przedmiotem interpretacji może być zagadnienie mające na celu unikania opodatkowania;
- przesłanki oraz zakres zastosowania klauzuli;
- limit kwotowy 100 000 zł. powyżej, którego korzyść podatkowa lub suma korzyści osiągniętych przez podmiot może być przedmiotem postępowania w sprawie unikania opodatkowania;
- sposoby oceny, czy działania podatnika były sztuczne w celu osiągnięcia korzyści podatkowej;
- niepowstanie zobowiązania podatkowego, odsunięcie w czasie powstania, zobowiązania podatkowego lub obniżenie jego wysokości, powstanie lub zawyżenie straty podatkowej; powstanie nadpłaty lub prawa do zwrotu podatku, podwyższenie kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku jako korzyść podatkowa;
- organy podatkowe właściwe w sprawie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania;
- tryb i charakterystyka postępowania w przypadku unikania opodatkowania;
- Rada do Spraw Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania jako organ opiniodawczy,
- zawieszenie postępowania w sprawie unikania opodatkowania,
- klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania, a podatek VAT,
- wniosek i opłata o wydanie opinii zabezpieczającej,
- Dyskusja i zakończenie. Odpowiedzi na pytania, konsultacje.
Dzień 3: Środki trwałe i ich amortyzacja w 2017 roku z uwzględnieniem nowego Krajowego Standardu Rachunkowości nr 7 i MSRów
- Wprowadzenie
- Podstawy prawne w zakresie aktywów trwałych
- Ustawa o rachunkowości
- Prawo podatkowe
- Międzynarodowe Standardy Rachunkowości
- Krajowy Standard Rachunkowości nr 7 - nowe podejście
- Okres użyteczności środków trwałych
- Wartości szacunkowe a środki trwałe
- Obowiązek corocznej weryfikacji okresów użyteczności
- Ujęcie prospektywne zmian wartości szacunkowych
- Wycena wartości początkowej środków trwałych:
- Wytworzonych we własnym zakresie
- nakłady na remont środka trwałego przed oddaniem do użytkowania
- likwidacja środka trwałego a koszt wytworzenia
- zaniechana inwestycja
- Nabytych (nowe i używane)
- Zwiększenia oraz zmniejszenia wartości brutto środków trwałych – remonty, modernizacje.
- Ujęcie kosztów finansowania zewnętrznego
- Odłączenie części składowej środka trwałego
- Środki trwałe sieciowe
- Darowizny środków trwałych
- Prawo wieczystego użytkowania
- Prezentacja
- Przekształcenie prawa wieczystego w prawo własności
- Wycena
- Środki trwałe a nieruchomości inwestycyjne
- Inne przypadki
- Amortyzacja środków trwałych
- Tabela amortyzacyjna podatkowa oraz bilansowa
- Zasady dokonywania odpisów amortyzacyjnych i ich wpływ na optymalizację obciążeń podatkowych
- Wpływ przyjętych rozwiązań w zakresie amortyzacji na podatek odroczony
- Inwentaryzacja środków trwałych
- Terminy i częstotliwość przeprowadzania inwentaryzacji
- Inwentaryzacja środków niskocennych
- Międzynarodowe Standardy Rachunkowości w zakresie środków trwałych
- Definicje zawarte w MSR 16 „Rzeczowe aktywa trwałe”
- Ujęcie początkowe – cena nabycia oraz koszt wytworzenia
- Ujęcie w kolejnych okresach sprawozdawczych – dwa modele wyceny
- Amortyzacja środków trwałych oraz weryfikacja okresów użyteczności ekonomicznej.
- Komponenty środków trwałych – praktyczne zagadnienia
- Leasing środków trwałych:
- Krajowy Standard Rachunkowości nr 5
- Leasing finansowy oraz operacyjny w polskim systemie prawnym
- Opłata wstępna a koszty uzyskania przychodu – wątpliwości interpretacyjne.
- Ujęcie księgowe oraz podatkowe umowy leasingu – na praktycznym przykładzie
- Odpowiedzi na pytania uczestników, konsultacje, dyskusja.
|