Prowadzący: |
Małgorzata Militz
|
- doradca podatkowy. Specjalizuje się w obsłudze podmiotów gospodarczych w zakresie podatków pośrednich, ze szczególnym uwzględnieniem podatku VAT, a także w zakresie postępowań podatkowych oraz sądowoadministracyjnych związanych z podatkami pośrednimi. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała w organach podatkowych, także na stanowisku kierownika Oddziału Podatku od Towarów i Usług w Izbie Skarbowej w Warszawie. Dzięki temu posiada znajomość procedur prawa podatkowego, procedur sądowniczych i administracyjnych. Czynności doradztwa podatkowego wykonuje od 2006 roku. Jest autorką wielu publikacji z zakresu prawa podatkowego („Przegląd Podatkowy”, „Jurysdykcja Podatkowa”), współautorką książek: „Orzecznictwo ETS a polska ustawa o VAT”, „VAT w interpretacjach organów podatkowych”, „Leksykon fakturowania”, „Harmonizacja prawa podatkowego w Unii Europejskiej”. Jest także cenionym wykładowcą. W swojej karierze zawodowej przeprowadziła kilkaset wykładów dotyczących podatków pośrednich, w szczególności VAT. Jest także członkiem Kolegium Redakcyjnego „Przeglądu Podatkowego”.
|
Sebastian Twardoch
|
- doradca podatkowy, prawnik i ekonomista, wieloletni współpracownik największych firm doradczych. Wieloletni wykładowca z dziedziny podatków z długoletnią praktyką szkoleniową, a także autor wielu publikacji z zakresu podatków dochodowych. Poprzednio współpracownik jednej z wiodących na rynku spółki doradztwa podatkowego. Specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu podatków dochodowych. Stały współpracownik naszej firmy.
|
dr Roman Seredyński
|
- Biegły rewident, partner zarządzający dużej spółki audytorskiej, doktor nauk ekonomicznych. Tytuł naukowy uzyskał w katedrze rachunkowości Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Karierę zawodową rozpoczął w międzynarodowej firmie audytorskiej. Brał udział w licznych projektach między innymi dotyczących badania sprawozdań finansowych, w tym spółek giełdowych, przekształcania sprawozdań finansowych zgodnie z MSR/MSSF oraz HGB, sporządzaniu analiz finansowych typu Due Dilligence oraz wyceny przedsiębiorstw. Posiada bogate doświadczenie z dziedziny Międzynarodowych Standardów Rachunkowości. Obecnie zarządza Grupą ECA S.A. Autor licznych artykułów z zakresu audytu oraz sprawozdawczości finansowej, ceniony wykładowca z zakresu rachunkowości. Autor i współautor podręczników z zakresu polskich oraz międzynarodowych standardów rachunkowości. Stały współpracownik naszej firmy
|
|
Program: |
Dień 1: Podatek VAT zmiany od 2017 roku „Walka z nadużyciami w VAT” - zmiany w podatku VAT oraz innych ustawach (KKS i KK)
- Wprowadzenie odwrotnego obciążenia dla usług budowlanych dokonywanych przez wykonawców – praktyczne aspekty tych zmian:
- kogo należy uznawać za podwykonawcę,
- weryfikacja statusu wykonawcy i nabywcy: na dzień wykonania prac czy na dzień powstania obowiązku podatkowego?
- zasady opodatkowania usług budowlanych na przełomie roku,
- ryzyka związane z nieprawidłową kwalifikacją czynności dla świadczącego i nabywającego usługi.
- Wprowadzenie sankcji w podatku VAT, związanych z zaniżeniem zobowiązania podatkowego, zawyżeniem kwoty do zwrotu lub kwoty do przeniesienia:
- omówienie wysokości sankcji oraz okoliczności powodujących zmniejszenie kwoty sankcji,
- wskazanie przypadków, gdy sankcja nie będzie stosowana,
- sankcja w wysokości 100% - kiedy organ może zastosować najwyższy wymiar sankcji,
- wskazanie przypadków, w których sankcja nie będzie stosowana,
- wysokość odsetek od zaległości podatkowych w sytuacji ustalenia dodatkowego zobowiązania podatkowego,
- wskazanie działań, jakie należy przedsięwziąć, by uchronić się od sankcji,
- zasady ustalania wysokości odsetek w sytuacji wymierzenia sankcji w VAT
- Nowe zasady rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, importu, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca
- moment wykazania podatku należnego i moment ujęcia podatku naliczonego – omówienie zagadnienia na przykładach.
- konsekwencje zbyt późnego otrzymania faktur, dla przypadków gdy podatek jest rozliczany w mechanizmie odwrotne obciążenie,
- konsekwencje zbyt późnego wykazania podatku należnego z tytułu czynności, dla których stosuje się odwrotne obciążanie,
- korekty faktur (wystawienie, otrzymanie) związane z dokumentowaniem czynności objętych odwrotnym obciążeniem – przykłady prawidłowych ujęć w rejestrach.
- Zmiany w zakresie zwrotów w VAT:
- możliwość przedłużenia terminu zwrotu 0 w jakich przypadkach, na jaki okres
- uprawnienia organów podatkowych do weryfikacji kontrahentów bezpośrednio i pośrednio uczestniczących w dostawie tego samego towaru,
- nowe zasady zwrotu przyspieszonego – jakie wymogi należy spełnić, by uzyskać zwrot w termie 25 dni,
- Zmiany w zakresie rejestracji podatników i możliwości wyrejestrowania podatników z rejestru VAT:
- nowe zasady rejestracji podatników VAT,
- okoliczności wyrejestrowania podatnika z rejestru podatników VAT, omówienie konsekwencji wyrejestrowania zarówno dla nabywcy jak i sprzedawcy
- wprowadzenie odpowiedzialności dla pełnomocników, biorących udział w rejestracji podatników, za zaległości podatkowe powstałe w okresie 6 miesięcy od dnia rejestracji.
- Inne zmiany:
- Likwidacja możliwości stosowania rozliczeń kwartalnych w podatku od towarów i usług dla dużych podatników oraz podatników nowych.
- Wprowadzenie obowiązku składania przez niektórych podatników deklaracji dla podatku od towarów i usług wyłącznie drogą elektroniczną.
- Wprowadzenie obowiązku składania informacji podsumowujących wyłącznie za okresy miesięczne i przesyłania ich wyłącznie drogą elektroniczną.
- Zmiany w kodeksie karnym i kodeksie karnym skarbowym, mające na celu przeciwdziałanie nadużyciom.
- Pytania uczestników szkolenia.
Dzień 2: Środki trwałe i ich amortyzacja w 2017 roku z uwzględnieniem nowego Krajowego Standardu Rachunkowości nr 7 i MSRów
- Wprowadzenie
- Podstawy prawne w zakresie aktywów trwałych
- Ustawa o rachunkowości
- Prawo podatkowe
- Międzynarodowe Standardy Rachunkowości
- Krajowy Standard Rachunkowości nr 7 - nowe podejście
- Okres użyteczności środków trwałych
- Wartości szacunkowe a środki trwałe
- Obowiązek corocznej weryfikacji okresów użyteczności
- Ujęcie prospektywne zmian wartości szacunkowych
- Wycena wartości początkowej środków trwałych:
- Wytworzonych we własnym zakresie
- nakłady na remont środka trwałego przed oddaniem do użytkowania
- likwidacja środka trwałego a koszt wytworzenia
- zaniechana inwestycja
- Nabytych (nowe i używane)
- Zwiększenia oraz zmniejszenia wartości brutto środków trwałych – remonty, modernizacje.
- Ujęcie kosztów finansowania zewnętrznego
- Odłączenie części składowej środka trwałego
- Środki trwałe sieciowe
- Darowizny środków trwałych
- Prawo wieczystego użytkowania
- Prezentacja
- Przekształcenie prawa wieczystego w prawo własności
- Wycena
- Środki trwałe a nieruchomości inwestycyjne
- Inne przypadki
- Amortyzacja środków trwałych
- Tabela amortyzacyjna podatkowa oraz bilansowa
- Zasady dokonywania odpisów amortyzacyjnych i ich wpływ na optymalizację obciążeń podatkowych
- Wpływ przyjętych rozwiązań w zakresie amortyzacji na podatek odroczony
- Inwentaryzacja środków trwałych
- Terminy i częstotliwość przeprowadzania inwentaryzacji
- Inwentaryzacja środków niskocennych
- Międzynarodowe Standardy Rachunkowości w zakresie środków trwałych
- Definicje zawarte w MSR 16 „Rzeczowe aktywa trwałe”
- Ujęcie początkowe – cena nabycia oraz koszt wytworzenia
- Ujęcie w kolejnych okresach sprawozdawczych – dwa modele wyceny
- Amortyzacja środków trwałych oraz weryfikacja okresów użyteczności ekonomicznej.
- Komponenty środków trwałych – praktyczne zagadnienia
- Leasing środków trwałych:
- Krajowy Standard Rachunkowości nr 5
- Leasing finansowy oraz operacyjny w polskim systemie prawnym
- Opłata wstępna a koszty uzyskania przychodu – wątpliwości interpretacyjne.
- Ujęcie księgowe oraz podatkowe umowy leasingu – na praktycznym przykładzie
- Odpowiedzi na pytania uczestników, konsultacje, dyskusja.
Dzień 3: Zmiany w podatkach dochodowych, Ordynacji podatkowej i Cenach Transferowych na 2017 rok
- Zmiany od 2017 r.
- Rewolucyjne zmiany w zakresie cen transferowych;
- Jak bronić się w trakcie kontroli cen transferowych;
- Kogo będą dotykały zwłaszcza nowe przepisy w zakresie cen transferowych;
- Próby opodatkowania dywidend między podmiotami powiązanymi, jeżeli ich wypłata zostanie dokonana głównie z zamiarem osiągnięcia korzyści podatkowej;
- Nowe zasady rozliczania aportów od 2017 r.;
- Niższa stawka podatku CIT od 2017 r.;
- Limity w zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w przypadku rozliczeń gotówkowych;
- Zmiany w podatku PIT
- Przychody z działalności gospodarczej w rozliczeniu rocznym:
- Przychody z tytułu dostawy towarów oraz świadczenia usług na przełomie lat podatkowych 2016/2017 - przegląd orzecznictwa w zakresie momentu powstania przychodu podatkowego;
- Przychody z tytułu usług rozliczanych w okresach rozliczeniowych oraz z tytułu mediów, w tym problematyka refakturowania mediów na przełomie lat podatkowych 2016/2017 – porównanie momentów podatkowych na poziomie ustawy o CIT oraz VAT;
- Przychody rozpoznawane na zasadzie kasowej, np. ze zdarzeń innych niż świadczenie usług bądź dostawa towarów;
- Przychody z tytułu nieodpłatnych świadczeń, kiedy i na jakich zasadach organy podatkowe uznają świadczenia za nieodpłatne;
- Problematyka zorganizowanej części przedsiębiorstwa i przedsiębiorstwa:
- Definicja wynikająca z ustawy o CIT a definicja z kodeksu cywilnego;
- Czym jest wyodrębnienie finansowe, wyodrębnienie organizacyjne oraz wyodrębnienie funkcjonalne;
- W jaki sposób wydzielić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w spółce (kryteria finansowe, organizacyjne oraz funkcjonalne);
- Zorganizowana część przedsiębiorstwa a orzecznictwo sądów administracyjnych;
- Problematyka kosztów związanych z działalnością operacyjną a zamknięcie roku podatkowego:
- Jak wykazać związek poniesienia wydatku z działalnością gospodarczą w przypadku nietypowych zdarzeń gospodarczych,
- Profil prowadzonej działalności gospodarczej a możliwości zaliczenia w koszty podatkowe;
- Czy wszystkie bilansowe koszty bezpośrednie są ujmowane, jako koszty bezpośrednie podatkowo;
- Koszty dotyczące okresu dłuższego niż rok a zasady rozliczania wydatków do celów podatkowych;
- Polityka rachunkowości a moment zaliczenia w koszty uzyskania przychodów w oderwaniu od czasookresu (możliwość zaliczania kosztów rozliczanych w czasie jednorazowo i jednorazowych w czasie) – problematyka remontów w praktyka organów podatkowych a linia orzecznicza sądów administracyjnych.
- Koszty wsparcia sprzedaży, a reprezentacja i reklama nowe stanowiska sądów administracyjnych i organów podatkowych;
- Minimalizacja kosztów związanych z przychodem z tytułu nieodpłatnych świadczeń po stronie pracowników, zleceniobiorców bądź innych podmiotów,
- W jakim przypadku straty w środkach trwałych i obrotowych, będą stanowiły koszt uzyskania przychodów;
- Koszty świadczeń na rzecz pracowników w ramach rozliczenia rocznego:
- abonamenty medyczne; karnety na basen i do kina, samochody wykorzystywane do celów prywatnych;
- beneficjent świadczenia – pracownik, zleceniobiorca a członek rodziny
- ekwiwalenty i odszkodowania;
- świadczenia pieniężne i rzeczowe finansowane z funduszu świadczeń socjalnych;
- dopłaty do wypoczynku;
- szkolenia pracowników i współpracowników;
- imprezy integracyjne i jubileuszowe;
- zakwaterowanie;
- ubezpieczenie przez pracodawcę;
- dowóz pracownika do miejsca wykonywania pracy;
- świadczenia bhp;
- podróże służbowe w działalności przedsiębiorcy;
- Inwestycje oraz ich finansowanie w ramach działalności przedsiębiorstwa:
- finansowanie działalności długiem i jego konsekwencje podatkowe (odsetki, PCC od pożyczek, prowizje bankowe, usługi doradcze i pośrednictwa w pozyskaniu finansowania, koszty wycen rzeczoznawców na życzenie banku, różnice kursowe, pożyczki waloryzowane kursem waluty obcej, umorzenie odsetek, doliczenie odsetek do kwoty głównej);
- wewnętrzne finansowanie działalności i jego konsekwencje podatkowe (podwyższenie kapitału, dopłaty, cash-pool, leasing zwrotny, konwersja wierzytelności na udziały/akcje);
- inwestycje w obcym środku trwałym, problematyka niezamortyzowanej części;
- pokrycie wydatków za kontrahenta bądź użyczenie;
- zaniechane inwestycje, zaniechanie budowy wartości niematerialnej i prawnej a zaniechanie produkcji w toku, czym jest likwidacja zaniechanej inwestycji.
- Podatek u źródła.
- należności licencyjne oraz odsetki, zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych w przypadku należności licencyjnych, odsetek oraz innych;
- zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych w przypadku przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych tj. np. dywidendy, umorzenie udziałów akcji, likwidacja osoby prawnej, wewnętrzne podwyższenie kapitału zakładowego, łączenie oraz podział jednostek gospodarczych;
- zakres redukcji stawek i/lub zwolnienia ze zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych wynikający z polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
- certyfikat rezydencji jako dokument uprawniający do skorzystania z redukcji stawek i/lub zwolnienia ze zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych wynikającego z polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
- Zmiany w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych
- Objęcie opodatkowaniem odpłatnego częściowego zniesienia współwłasności
- Rozszerzenie zakresu opodatkowania umów zamiany
- Likwidacja wyłączenia opodatkowania umów sprzedaży rzeczy w postępowaniu egzekucyjnym lub upadłościowym
- Doprecyzowanie zakresu wyłączenia opodatkowania PCC ze względu na opodatkowanie VAT
- Określenie zasad opodatkowania umów pożyczek odnawialnych (rewolwingowych)
- Ograniczenie zakresu zwolnienia od podatku obejmującego przeniesienie własności nieruchomości stanowiących gospodarstwo rolne lub jego część
- Korzystne zmiany w przepisach określających warunki zwolnienia od podatku obejmującego umowy pożyczki udzielane między osobami z tzw. grupy „0"
- Zmiany w przepisach dotyczących notariuszy jako płatników podatku od czynności cywilnoprawnych
- Unormowanie zwrotu podatku od umowy spółki, w przypadku gdy spółka nie została zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców lub gdy wysokość kapitału zakładowego spółki kapitałowej została zarejestrowana w wysokości niższej niż przewidywała umowa
- Zmiany w przepisach o właściwości miejscowej organów podatkowych w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych
- Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania:
- istota klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania;
- ograniczenia w zakresie uzyskaniu interpretacji indywidualnej w sytuacji uzasadnionego przypuszczenia, że przedmiotem interpretacji może być zagadnienie mające na celu unikania opodatkowania;
- przesłanki oraz zakres zastosowania klauzuli;
- limit kwotowy 100 000 zł. powyżej, którego korzyść podatkowa lub suma korzyści osiągniętych przez podmiot może być przedmiotem postępowania w sprawie unikania opodatkowania;
- sposoby oceny, czy działania podatnika były sztuczne w celu osiągnięcia korzyści podatkowej;
- niepowstanie zobowiązania podatkowego, odsunięcie w czasie powstania, zobowiązania podatkowego lub obniżenie jego wysokości, powstanie lub zawyżenie straty podatkowej; powstanie nadpłaty lub prawa do zwrotu podatku, podwyższenie kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku jako korzyść podatkowa;
- organy podatkowe właściwe w sprawie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania;
- tryb i charakterystyka postępowania w przypadku unikania opodatkowania;
- Rada do Spraw Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania jako organ opiniodawczy,
- zawieszenie postępowania w sprawie unikania opodatkowania,
- klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania, a podatek VAT,
- wniosek i opłata o wydanie opinii zabezpieczającej,
- Dyskusja i zakończenie. Odpowiedzi na pytania, konsultacje.
|
Cena zawiera: |
Przyjazd uczestników i zakwaterowanie:
Od dnia 25 kwietnia 2017r. od godz. 14.00 Do dnia 28 kwietnia 2017r., wyjazd po obiedzie
Przy zgłoszeniu do 18 kwietnia RABAT w wysokości 150 złotych
W cenie szkolenia: - zajęcia dydaktyczne ( 3 wykłady + konsultacje) - teczka konferencyjna z kompletem autorskich materiałów szkoleniowych, notesem, długopisem - 3 noclegi w pokoju 2-osobowym (pok. 1-os. za dodatkową opłatą ) - pełne wyżywienie (od kolacji w dniu przyjazdu 25 IV, do obiadu w dniu wyjazdu włącznie 28 IV) - atrakcje podczas pobytu - relaks w Centrum SPA : korzystanie z basenu, sauny, sala fitness (szczegóły na stronie hotelu) - imienne zaświadczenie uczestnictwa
UWAGA -możliwy udział w szkoleniu bez zakwaterowania -istnieje możliwość zakwaterowania osoby towarzyszącej za dopłatą |